3. studieprodukt

Bæredygtighed – Design to improve life education
Formålet er, at elever skal kunne tænke bæredygtigt og udvikles således at de kan anvende metoder i forhold til globale/lokale udfordringer. Begrebet bæredygtighed indebærer at produktet er: Økonomisk, social, etisk, økologisk synsvinkel.

"Det er vores mål, at lærerne, som gennemfører Design to Improve Life Education, vil opleve, at de får ny viden, nye metoder og værktøjer, som alle understøtter en kvalificerende, innovativ og helhedsorienteret undervisningsform, og at eleverne, som undervises i Design to Improve Life, vil opleve en vedkommende og kreativ læreproces, der motiverer og ruster dem til at spille en aktiv rolle i udviklingen af fremtidens samfund" Design To Improve Life Education.

Nye fuglehuse
Baggrund:
Produktet "fuglehuse" er en klassiker indenfor den traditionelle sløjdundervisning, og med god grund. Det er en overkommelig og brugbar opgave, der på mange måder rammer ind fagets traditionelle opfattelse af værdien af at fremstille ting med en nytteværdi.

Med denne opgave "Nye fuglehuse" ønsker vi at brede projektet ud til også at omfatte

·      Bæredygtighed, - økonomisk, miljømæssig og social
·      Design og designprocesser ( fx. Design to improve life)
·      Didaktisk perspektiv med afsæt i Ny nordisk skole


      Bæredygtighed
      Dåsen som jeg har brugt, var brugt til jalapenos. Dåsen fik jeg fra min fars forretning, hvor de hver dag får smidt en masse konserveresdåser ud fra forskellige madvarer. Det er bæredygtigt, fordi det næsten aldrig bliver genbrugt og det er økonomisk da materialet ikke bliver genproduceret til et nyt materiale. Det handler bare om at bruge fantasien og udvikle det gamle materiale til noget nyt.
Fuglehuset kan produceres over alt på verdenen, da den næsten ikke kræver nogle ressourcer.Jeg har gjort det, at jeg har sat en ende på, som er lavet af træ fra genbrugskassen og for at dekorere mit fuglehus byggede jeg et tag til den af grene som er faldet af træerne grundet den kolde vinter.

Elever skal også kunne arbejde bæredygtigt (Design to improve life education) og netop det her materiale som jeg har brugt til mit fuglehus kender alle elever til. Da næsten alle vil kunne genkende majsdåsen eller tomatdåsen. Eleverne vil have nemmere ved at forestille sige noget nyt, hvis man som underviser, nævner materialet eller viser nogle billeder som inspiration.

    
      Fællesmål 2009 – Sløjd/håndarbejde
Jeg vil lige opsummere et par punkter:
 
 
Design og produkt:
- forstå kreative designprocesser, hvori der indgår inspiration og ideer, planlægning, udførelse og evaluering

Håndværksmæssige arbejdsområder:
-
medtænke miljø, ressourceudnyttelse og bæredygtighed i arbejdsprocessen.
Det samfundsmæssige og kulturelle indhold:
- vælge materialer ud fra overvejelser om ressourceudnyttelse og bæredygtighed
 
 




Jeg startede med at save enden til mit fuglehus ud med en løvsav/dekupørsav
Og inden jeg skulle i gang med at sætte det i dåsen, lavede jeg hullet til mit fuglehus.


 
Jeg skulle lave huller i dåsen, så jeg senere kunne montere min træ stykke på med søm. 

Så nu var jeg færdig med fuglehuset men for at det ikke skulle se for kedeligt ud, ville jeg lave et tag over fuglehuset.

Jeg fik inspiration fra fuglehuset lavet af grene.



Jeg samlede en masse grene og savede dem så de nogenlunde blev lige lange.
Derefter borede jeg huller i hver deres ende, fordi jeg til sidst gerne ville sætte alle grene sammen.


Det var vigtigt at hullerne cirka lå ens, da ståltråden ellers ikkeville gå igennem alle grene. Derfor markeredejeg det med en søm. 


Til sidst da jeg havde trukket alle grenene igennem ståltråden, dannede jeg en "plade" af grene. 


Dette er mit nye fuglehus.

 Mit klassiske fuglehus.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar