1. studieopgave

Mit smykke


Til vores første studieprodukt skulle vi fremstille et unikt smykke. 
Vores smykke skulle være inspireret af de tre udstillinger vi havde set
  •  Rokoko-mania: Det vildt groteske og overdrevne
  • Dansk designcenter: Det bæredygtige princip, de nye materialer
  •  Skt. Loye - en smykke og korpus udstilling


Rokoko-mania
Skt. Loye


Dansk designcenter : Det bæredygtige princip, de nye materialer (blandt andet genbrug)

Arbejds- og designprocessen
I selve designprocessen opstår forskellige ideer som er vanskelige at sammensætte. Jeg fik først en ide om at lave et smykke af træ med noget snor/garn viklet rundt om. 


Men i arbejdsprocessen opdagede jeg at det ikke var det jeg havde forstillet mig og derfor gik jeg i gang med noget nyt.
Jeg startede med at lave kæden til mit smykke. Og vedhænget ville jeg tage til sidst, da det var sværeste at beslutte sig om.

Jeg flettede ”lædersnoren” med tre dobbelt snore.

Snoren blev ca. 40cm lang 

senere gik jeg i gang med at lave nogle ringe som jeg ville sætte sammen og danne en kæde. 
Jeg besluttede mig for at de skulle have to forskellige størrelser. 
Størrelserne bestemmer man ved at skifte pinden ud, som man snor metal tråden rundt om.

Når man synes man har snoet nok til det antal ringe man vil have, piller man metal tråden ud og sætter den for enden af pinden.
Nu kan man starte med at save med sin guldsmedesav og danne sine små ringe :)
Man kan nu sætte sine ringe sammen og danne sig en kæde.

For at kunne sætte min kæde med ringene sammen med min flettede snor, snoede jeg noget metaltråd som jeg kunne sætte på enderne af min kæde og på enden af min lædersnor så det kunne blive muligt at sætte en karabinlås på.


Nu havde jeg lavet min kæde og derfor gik jeg igang med mit vedhæng.
Maskinbroderi 

også blev mit smykke færdigt :)




Undervisningsplan med temaet smykker
Klassetrin: 6. klasse
Formål: Eleverne skal kunne tænke bæredygtigt
Varighed: 4 uger

Klasse samtale: i klassen snakker vi fælles om hvilke værdier ting har og hvad vi kan gøre for at komme af med forureningen. Samtalen skal føre til at eleverne skal kunne danne sig en forestilling om hvorfor det kan være smart og genbruge gamle ting. 
Læreren viser nogle eksempler på smykker med genbrugsmateriale.

Eksempel på materiale
  •  Sugerør
  • Knapper
  •  Dåseclips

Opgave: Eleverne skal lave et smykke af genbrugsmateriale som skal sammensættes med tidligere emner fra undervisningen. Til sidst skal hver elev fremlægge sit smykke og lave en liste over de materialer de har brugt til at fremstille deres smykke med.
Eleverne har tidligere arbejdet med at filte, flette, hækle og save med forskellige save.
Og da eleverne tidligere har arbejdet med at filte, flette i forskellige materialer og save. Er deres næste opgave at udvikle deres smykke ved at sammensætte det med noget af det de har arbejdet med før. Det kan f. x være at pynte deres smykke med nogle uld perler/kugler.
Opgaven er en åben opgave, da eleverne selv bestemmer hvilket område de vil arbejde med bortset fra at der er sat nogle krav på opgaven som de skal arbejde inden for.

Eleverne skal fremlægge deres smykke for klassen, hvor eleven skal beskrive materialerne eleven har brugt og evt. hvorfor det er det materiale som er blevet brugt.
Eleven skal fortælle fremgangsmåden og arbejdsprocessen.
Eleven skal sætte sit smykke fast på et stykke papir og skrive en materialeliste på papiret, da smykkerne skal sættes til udstilling i et af skolens glasskabe på skolens gange.

Undervisningsforløbet er udarbejdet med hensigt på fællesmål 2009 – Sløjd/håndarbejde
www.uvm.dk

Design og produkt
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
·         forstå kreative designprocesser, hvori der indgår inspiration og ideer, planlægning, udførelse og evaluering
·         udtrykke sig gennem skabende håndværksmæssigt arbejde
·         fremstille produkter med udgangspunkt i egne ideer
·         formgive med personligt præg
·         bruge omverdenen som inspirationskilde
·         bruge it og medier i arbejdsprocessen
·         eksperimentere med materialer, teknikker, farver, form og funktion
·         forholde sig til det færdige produkt ud fra en æstetisk, funktionel og kommunikativ synsvinkel
·         sætte ord på designprocessen.

Håndværksmæssige arbejdsområder
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
·         formgive og fremstille produkter, fortrinsvis i træ og metal
·         udnytte kendskab til andre relevante materialers anvendelsesmuligheder
·         beherske et bredt udvalg af håndværksmæssige teknikker
·         vælge hensigtsmæssige materialer, teknikker, maskiner og værktøj
·         arbejde med komposition og farvelære
·         kende relevante fagudtryk
·         kende og efterleve sikkerheds- og sundhedskrav for værktøj og maskiner, stoffer og materialer i undervisningen
·         bruge hensigtsmæssige arbejdsstillinger
·         udvikle gode arbejdsvaner
·         medtænke miljø, ressourceudnyttelse og bæredygtighed i arbejdsprocessen.
        
Det samfundsmæssige og kulturelle indhold
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
·         give eksempler på håndværksmæssige produkters betydning som kommunikationsmiddel
·         give eksempler på naturgivne og kulturelle forhold, der har indflydelse på menneskets formgivning, fremstilling og anvendelse af håndværksmæssige produkter og udtryk
·         fremstille forskellige genstande med inspiration fra andre kulturer og historiske perioder
·         vælge materialer ud fra overvejelser om ressourceudnyttelse og bæredygtighed
·         præsentere og formidle egne produkter i samspil med det omgivende samfund.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar